joi, 18 iunie 2015

Rugăciunea de hirotonire a preoţilor - teologie şi spiritualitate


Sacramentul preoției este dăruit prin impunerea mâinilor din partea episcopului și prin rugăciunea pe care acesta o înalță către Dumnezeu. El îi sfințeşte pe candidați drept preoți în slujba poporului lui Dumnezeu. Se celebrează astfel un sacrament, sau o taină, al cărei sens îl putem descoperi tocmai prin cuvintele rugăciunii speciale de consacrare. Taina preoției, natura și misiunea preoților, poate deveni mai clară și prin înțelegerea acestei rugăciuni. De aceea poate fi de folos o analiză a textului rugăciunii pe care Biserica o îndreaptă spre Dumnezeu pentru a-L implora să coboare asupra celor aleși harul sfințitor al Duhului Sfânt.

Rugăciunea are o structură trinitară. Acțiunea lui Dumnezeu Tatăl este prezentată prin amintirea (anamneză) a două evenimente care evocă orânduirea preoției. În partea centrală este invocată acțiunea Duhului Sfânt care îi sfințește cu harul său pe candidații la preoție. Isus Cristos este amintit drept mijlocitorul nostru, care obține de la Tatăl ceresc darul Duhului Sfânt.

Începutul solemn al rugăciunii:
Ascultă-ne, Doamne, Părinte sfânt, atotputernic, veşnic Dumnezeu, autorul demnităţii omeneşti şi împărţitorul tuturor harurilor, prin care toate cresc, toate se întăresc, care, pentru a zidi poporul preoţesc, prin puterea Duhului Sfânt, îi orânduieşti în diferite trepte, în sânul aceluiaşi popor, pe slujitorii lui Cristos Fiul tău”.

Dumnezeu Tatăl este invocat cu atributele sale divine, printre care se numără și acela de a fi izvorul chemării și al harului. Tatăl ceresc este autorul chemării candidaților la preoție și tot El le dăruiește prin hirotonire harul de a răspunde la această chemare trăind drept slujitori ai lui Cristos și ai poporului preoțesc. Introducerea rugăciunii arată preoția ca şi un dar al harului dumnezeiesc, și, în acelaşi timp, situează în mod clar finalitatea existenței sale: „pentru a zidi poporul preoţesc”. Slujitorii lui Cristos, orânduiţi prin puterea Duhului Sfânt, nu se situează deasupra poporului ci în interiorul său şi îşi exercită slujirea în vederea edificării poporului preoţesc al lui Dumnezeu.

Primul eveniment amintit (prima anamneză): Moise alege șaptezeci de bătrâni care să îl ajute în conducerea poporului, iar Aron și fiii săi sunt consacrați pentru slujirea liturgică.

Deja în Vechiul Testament au apărut slujiri orânduite ca semne mistice: când,  călăuzind şi sfinţind poporul, l-ai pus în fruntea lui pe Moise şi pe Aron, ai ales bărbaţi inferiori în grad şi demnitate ca să-i însoţească şi să-i ajute în lucrarea lor. Astfel, în pustiu, prin judecata celor şaptezeci de bărbaţi înţelepţi, ai făcut să se răspândească duhul lui Moise, care, folosindu-se de ajutorul lor, a călăuzit mai uşor poporul tău. De asemenea, ai revărsat belşugul paternităţii depline asupra fiilor lui Aron, pentru ca ei să fie vrednici, potrivit cu legea preoţească, să aducă jertfele cortului, care erau umbra bunurilor viitoare”. 

În prima anamneză sunt evocaţi Moise, Aron şi colaboratorii lor. Textul citează două figuri fundamentale ale vechiului legământ: Moise, cel ce conduce poporul şi Aron, cel destinat slujirii preoțești şi oferirii jertfelor. Amândoi, din voinţa lui Dumnezeu, şi-au asociat colaboratori, care aveau aceleaşi funcţii.
Moise este păstorul și profetul poporului lui Israel, care este condus în această misiune de Duhul Domnului. Același Duh este oferit și celor șaptezeci de bătrâni pentru ca aceștia să îl ajute pe Moise în conducerea poporului (Num 11). Acest eveniment prevestește funcția de conducere a poporului din partea episcopului și a colaboratorilor săi, preoții. În Moise noi putem întrezări chipul episcopului iar în cei șaptezeci de bătrâni pe preoții care primesc harul sfințitor de la același Duh, pe care l-a primit și episcopul. În planul mântuirii lui Dumnezeu preoții sunt chemați să fie colaboratori înțelepți ai episcopului și, de aceea, prin hirotonire, ei primesc o autoritate deosebită de la Cel care conduce Biserica, de la Cristos Domnul.
Figura lui Aron și a fiilor săi amintește de sfințirea pe care aceștia au primit-o de la Dumnezeu pentru a-i oferi jertfe și pentru a sluji la templu (Ex 28). Doar Aron primește preoția supremă, iar fiii săi devin părtași într-un grad inferior la harul preoțesc primit pe deplin de tatăl lor. Aron este aici prefigurarea episcopului iar în fiii săi întrezărim misiunea preoților de a-l ajuta pe episcop în slujirea liturgică. Preoții primesc astfel misiunea de a săvârși cultul lui Dumnezeu și de a sluji la sfințirea oamenilor, mai ales prin celebrarea Euharistiei și a sacramentelor, rămânând subordonați episcopului lor.

Al doilea eveniment amintit (a doua anamneză): Apostolii aleg ucenici care să îi ajute în misiunea evanghelizării.

Dar în cele din urmă, Părinte sfânt, l-ai trimis în lume pe Fiul tău, pe Isus, apostolul şi arhiereul mărturisirii noastre. El s-a oferit pe el însuşi prin Duhul Sfânt ca jertfă nepătată şi i-a făcut părtaşi la misiunea sa pe apostolii săi, sfinţiţi întru adevăr; acestora, tu le-ai dăruit însoţitori care să vestească şi să îndeplinească lucrarea mântuirii în lumea întreagă”.

În a doua anamneză apar apostolii şi colaboratorii lor. În centru stau afirmaţiile cristologice, care doresc să evidenţieze semnificaţia apostolatului drept participare la misiunea lui Cristos, care s-a realizat prin oferirea propriei vieţi Tatălui, în Duhul Sfânt. Isus este numit drept „apostolul şi marele preot al mărturisirii noastre” (Ev 3,1): apostol, adică trimis al Tatălui pentru ca să ni-l facă cunoscut, şi arhiereu (mare preot), adică preot adevărat, pentru că, prin puterea Duhului Sfânt, el i s-a oferit Tatălui ca o jertfă fără prihană (Ev 9,1). La această misiune au fost asociați apostolii, care sunt „consacraţi întru adevăr” (In 17,17), uniţi cu Cristos prin dăruirea propriei vieţi. Dumnezeu a dorit ca apostolii să primească şi alţi colaboratori în slujire pentru vestirea şi actualizarea mântuirii. Prima misiune a episcopului și a preoților este cea a evanghelizării, a slujirii Cuvântului lui Dumnezeu din primirea căruia se naște credința.

Invocarea Duhului Sfânt (epicleza)

Te rugăm, Doamne, să ne dăruieşti acum şi nouă celor slabi aceste ajutoare de care avem nevoie pentru îndeplinirea preoţiei apostolice. Te rugăm, Părinte atotputernic, revarsă în aceşti slujitori ai tăi demnitatea preoţiei; reînnoieşte înlăuntrul lor Duhul sfinţeniei; să primească de la tine, Dumnezeule, darul orânduit de tine pentru treapta a doua, şi să exprime prin purtarea lor onestitatea moravurilor”.

Partea principală a rugăciunii de hirotonire începe cu cererea îndreptată către Dumnezeu din partea episcopului de a avea colaboratorii necesari pentru exercitarea slujirii apostolice. În ce constă acest exerciţiu se va specifica în rugăciunile imediat următoare epiclezei. Asemenea oricărei alte slujiri, preoția este un dar al lui Dumnezeu, deci coboară din înalt prin revărsarea Duhului Sfânt. Textul latin evocă psalmul 50,12b (cf. Vulgata): „Spritum rectum innova in visceribus meis” („Înnoieşte înăuntrul meu un duh statornic”), duh care este invocat apoi în versetul succesiv drept „spiritum sanctum” („et spiritum sanctum tuum ne auferas a me”). Darul Duhului sfinţeniei conferă harul sacramental, care este ilustrat drept o creştere în participarea la sfinţenia lui Dumnezeu. Duhul Sfânt este autorul unei noi creații, astfel că preoții nou sfințiți sunt recreați de către Dumnezeu prin harul unei apartenențe reciproce și indisolubile între ei și Cristos. Dumnezeu și cei aleși pentru preoție intră într-o nouă relație de iubire și apartenență ce produce o schimbare esențială în ființa celor sfințiți de către Duhul Sfânt.
Darul duhului sfinţeniei îi face capabili pe cei care îl primesc să împlinească funcţiile proprii slujirii preoțești, care sunt indicate în cele două evenimente amintite la început şi apoi în rugăciunile de după epicleză.

 Rugăciuni care invocă ajutorul lui Dumnezeu în trăirea celor trei funcții preoțești

Să fie colaboratori fideli ai treptei noastre, pentru ca, prin predica lor, cuvintele  Evangheliei, prin harul Duhului Sfânt, să aducă roade în inimile oamenilor şi să ajungă până la marginile pământului.
Să fie împreună cu noi împărţitori fideli ai tainelor tale, pentru ca poporul tău să fie reînnoit prin baia renaşterii şi să fie hrănit la altarul tău; păcătoşii să fie împăcaţi, iar bolnavii alinaţi. Să fie uniţi cu noi, Doamne, în implorarea îndurării tale pentru poporul încredinţat lor şi pentru lumea întreagă”.

Intenţiile de rugăciune de după invocarea Duhului Sfânt pot fi împărțite în trei paragrafe ce ilustrează cele trei aspecte fundamentale ale slujirii preoțești:

1) Slujitori ai Cuvântului. Predicarea Evangheliei este prima datorie a preoţilor. Ei astfel seamănă în inima oamenilor cuvântul lui Dumnezeu, care, prin harul Duhului Sfânt, va aduce roade de convertire şi mântuire în viața lor. Preoții primesc astfel harul de a fi părtași la misiunea lui Cristos maestrul şi învăţătorul, aşa cum este amintit şi de omilia din ritul hirotonirii: „…veţi avea de îndeplinit, în numele lui Cristos Învăţătorul, misiunea sfântă de a propovădui tuturor cuvântul lui Dumnezeu, pe care l-aţi primit voi înşivă cu bucurie. Reflectând asupra legii lui Dumnezeu, aveţi grijă ca ceea ce citiţi să credeţi, ceea ce credeţi să predicaţi şi ceea ce predicaţi să practicaţi voi înşivă. Învăţătura voastră să fie aşadar, hrană pentru poporul lui Dumnezeu, mireasma purtării voastre să fie bucuria credincioşilor lui Cristos, pentru ca prin cuvântul şi exemplul vostru să contribuiţi la edificarea casei, care este Biserica lui Dumnezeu”.

2) Împărţitori ai sfintelor taine. Sacramentele pe care preoţii sunt chemaţi să le celebreze pentru binele spiritual al credincioşilor sunt indicate prin efectele lor: botezul este numit „baia naşterii” (Tit 3,5), Euharistia este descrisă prin cuvintele „hrăniţi la altarul tău” (Ev 13,10); penitenţa drept împăcarea păcătoşilor (1Cor 15,18), iar, în sfârşit, ungerea bolnavilor drept alinarea bolnavilor conform cuvintelor apostolului Iacob (Iac 5,14-15). Preoții se împărtășesc astfel și din misiunea lui Cristos marele preot, aşa cum se arată în aceeaşi omilie: „Veţi avea şi misiunea de a-i sfinţi pe alţii în Cristos. Într-adevăr,  prin slujirea voastră se înfăptuiește jertfa spirituală a credincioşilor, unită cu jertfa lui Cristos care, la celebrarea sfintelor taine, se oferă pe altar în mod nesângeros prin mâinile voastre. Fiţi conştienţi de ceea ce faceţi, puneţi în practică ceea ce săvârşiţi astfel încât, celebrând taina morţii şi învierii Domnului, să vă străduiţi să fiţi morţi pentru orice păcat şi să trăiţi o viaţă nouă. Când îi veţi introduce pe oameni prin Botez în sânul poporului lui Dumnezeu, când veţi ierta păcatele în numele lui Cristos şi al Bisericii prin sacramentul Penitenţei, când îi veţi alina pe cei suferinzi prin Ungerea sfântă, când veţi celebra Jertfa sfântă, când veţi oferi în orice ceas din zi laude, mulţumiri şi cereri nu numai pentru poporul lui Dumnezeu, ci şi pentru lumea întreagă, să nu uitaţi că aţi fost luaţi din rândul oamenilor şi rânduiţi pentru oameni în cele care îl privesc pe Dumnezeu. Împliniţi, aşadar, cu bucurie neîntreruptă şi dragoste adevărată misiunea Preotului Cristos…”.
3) Slujirea rugăciunii. Deja în Vechiul Testament rugăciunea de mijlocire este asumată de Moise drept o slujire vitală pentru existenţa însăşi a poporului lui Dumnezeu (Ex 32,11-14.30-32; Num 14,13-19; Deut 9,25-29). Un păstor are grijă de poporul care i-a fost încredinţat în primul rând prin rugăciunea de mijlocire, care are prin ea însăşi o deschidere universală („ci şi pentru lumea întreagă”). Tocmai datorită acestei dimensiuni esențiale a preoției ministeriale, tradiţia Bisericii a stabilit necesitatea angajării preoților  pentru celebrarea zilnică a Liturgiei Orelor. Această slujire a rugăciunii poate fi integrată în dimensiunea sacerdotală a slujirii preoțești, care îl conformează pe preot cu Cristos, bunul păstor, aşa cum rezultă din aceeaşi omilie: „Împlinind pe cât vă stă în putere misiunea lui Cristos care este Capul şi Păstorul, în unire cu episcopul şi supuşii lui, străduiţi-vă, fiilor preaiubiţi, să-i adunaţi pe credincioşi într-o singură familie, pe care să o puteţi conduce prin Cristos în Duhul Sfânt la Dumnezeu Tatăl. Să aveţi mereu în faţa ochilor exemplul Bunului Păstor care nu a venit să fie slujit, ci ca să slujească, să caute şi să mântuiască ceea ce era pierdut”. Slujirea de păstor este considerată aici ca şi angajarea pentru a menţine unitatea comunităţii şi pentru a ajunge la cei risipiţi, sau la aceia care s-au îndepărtat de ea.

Rugăciune de încheiere: preoția în slujba desăvârșirii mântuirii în Împărăția veșnică a lui Dumnezeu.

Astfel, mulţimea popoarelor, adunată în Cristos, să devină un singur popor al tău, care se va desăvârşi în împărăţia ta. Prin Domnul nostru Isus Cristos, Fiul tău, care fiind Dumnezeu, împreună cu tine vieţuieşte şi domneşte în unire cu Duhul sfânt în toţi vecii vecilor”.

Rugăciunea de hirotonire se încheie cu o invocație ce privește spre ultimul moment al istoriei universului creat de Dumnezeu. Misiunea preoției ministeriale este aceea de a forma din mulțimea tuturor popoarelor un singur popor care își va afla desăvârșirea la venirea finală a Mântuitorului, atunci când Dumnezeu va fi totul în toate.

pr. Daniel Iacobuț