vineri, 26 iunie 2015

Card. Yves Congar, O.P. - apărător al Conciliului

Acum 20 de ani, pe 22 iunie 1995, Biserica îşi lua rămas bun pământesc de la una dintre cele mai luminate minţi teologice: Yves Marie-Joseph Congar, călugăr dominican, teolog expert al Conciliului al II-lea din Vatican, creat cardinal de Papa Ioan Paul al II-lea în 1994.
A fost privit cu suspiciune de Sfântul Oficiu, datorită apropierii sale de preoţii muncitori, exilat, îndepărtat de la catedra universitară şi apoi reabilitat şi numit expert al Conciliului al II-lea din Vatican de Papa Ioan al XXIII-lea. A fost mai presus de toate un om al dialogului şi al întâlnirii cu alte confesiuni creştine şi tocmai de aceea a fost supranumit părinte nobil al ecumenismului şi al ecleziologiei post-conciliare.

A fost supranumit "celtul din Ardeni", care exact pe 22 iunie 1995 se stingea după o lungă boală într-un spital militar al Invalizilor din Paris, la puţine ore după ce a primit meritata distincţie a purpurei de cardinal - din voinţa papei Ioan Paul al II-lea - din partea prietenului său, cardinalul Johannes Willebrands.

El a lăsat o moştenire care şi astăzi este actuală, căci împreună cu confratele şi maestrul său de teologie de la Le Saulchoir (Belgia), Marie Dominique Chenu, şi împreună cu preoţii iezuiţi Henri de Lubac şi Jean Daniélou, ei au fost printre artizanii acelei reînnoiri spirituale a Franţei din anii '50, reînnoire care va fi cunoscută sub numele de "Nouvelle théologie". Dominicanul din Sedan este amintit astăzi mai ales în domeniul teologiei contemporane, datorită unor scrieri considerate pietre de temelie, precum "Jalons pour une théologie du laïcat", "Je crois en l'Esprit-Saint", "Vraie et fausse réforme dans l'Église", sau cartea sa programatică "Chrétiens désunis. Principes d'un «œcuménisme» catholique".

Însă tocmai în timpul celor patru sesiuni ale Conciliului al II-lea din Vatican se va impune figura dominicanului francez, mai ales prin contribuţia sa la redactarea unor documente conciliare importante, precum Constituţiile Lumen Gentium şi Gaudium et spes ("le datorez mult în special pr. Yves Congar şi Henri de Lubac", avea să spună în acea perioadă tânărul arhiepiscop de Cracovia, Karol Wojtyla). "Dominicanul francez a fost printre protagoniştii acelui eveniment - explică teologul pr. Luca Merlo, autor al unei recente lucrări pentru editura Morcelliana: Yves Congar - şi a colaborat cu devotament la redactarea a jumătate din documentele aprobate. Între numeroasele sale merite este, fără îndoială, acela că a prezentat deja înainte de Conciliu şi mai ales în timpul Conciliului ideea că Biserica este poporul lui Dumnezeu care ia naştere prin comuniunea celor botezaţi, "noi"-ul creştinilor, cum îi plăcea lui să spună. Astăzi, nu putem decât să ne bucurăm pentru faptul că această categorie ecleziologică, după o receptare legănată, a fost relansată cu autoritate de papa Francisc în Evangelii Gaudium.

Pr. Merlo se opreşte şi asupra marilor intuiţii ale lui Congar, după Conciliu, plecând de la tema ministerialităţii ecleziale: "Provocarea a fost acceptată de Congar care, plecând tocmai de la perspectiva comunională asumată de Conciliul al II-lea din Vatican, a abandonat binomul preoţie-laicat, tipic impostaţiei preconciliare, pentru a-l înlocui cu binomul slujiri-comunitate, care răspundea mai bine la dimensiunea diaconală care îi aparţine întregului popor al lui Dumnezeu. Ajunge să ne gândim la faptul că astăzi este imposibil să consulţi un text referitor la această temă, care să nu amintească aportul său".

Cel care păstrează încă o amintire clară a perioadei conciliare, precum şi a ultimilor ani ai săi, trăiţi cu o simplitate şi o demnitate care au surprins, este preotul iezuit german Karl Heinz Neufeld, care a fost unul dintre ultimii săi elevi de doctorat la Institutul Catolic, între 1971-1975: "El a avut în acea perioadă o mare sintonie de idei cu de Lubac, dar şi cu Karl Rahner. În 1985 a scris o carte numită Amintiri despre Karl Rahner la Conciliul al II-lea din Vatican, pentru volumul Bilder eines Lebens. Cred că iezuitul german şi dominicanul farncez au oferit mai ales o contribuţie de tip tehnic la Conciliu: primul a fost un teolog mai sistematic, în timp ce al doilea a fost marcat de o amprentă istorică. Unul dintre marile merite ale lui Congar a fost lectura sa providenţială cu privire la conceptul de Biserică şi de tradiţie, spre deosebire de punctul de vedere susţinut de Mons. Marcel Lefebvre".

Împreună cu marea sa capacitate de "investigare istorică" în domeniul ecleziologiei, pr. Neufeld evocă lucrarea sa ca promotor ante litteram al drumului anevoios al unităţii creştinilor. "A fost într-un anume fel, precursorul călătoriilor apostolice ale lui Paul al VI-lea. Ajunge să ne gândim la întâlnirile sale, deja din 1954, cu Atenagoras, patriarhul Constantinopolului, la Atena, apoi în Ţara Sfântă, cu patriarhul ortodox al Ierusalimului. Un om care tocmai pentru că este născut într-un loc de graniţă, precum Sedan, a înţeles înaintea altora importanţa dialogului dintre fraţii separaţi".

O moştenire în domeniul ecumenic care a fost busola, într-un fel, preşedintelui emerit al Consiliului Pontifical pentru promovarea unităţii creştinilor, cardinalul Walter Kasper: "Lucrarea mea a avut ca model şi punct de referinţă ecleziologia lui Congar. Găsindu-mă în faţă cu atâtea diversităţi ale lumii creştine, de la ortodocşi la protestanţi, m-am regăsit deseori în această frază a teologului dominican: "Totul, sau aproape totul, este la fel, şi totuşi diferit".

Purpuratul german se întoarce în timp la atâtea amintiri avute cu Congar la Strasbourg, în conventul Saint Jacques sau la spitalul Invalides, la "diferenţele hermeneutice sau de limbaj care au ieşit la suprafaţă în întâlnirile lungi în care se redacta revista Cocilium, împreună cu teologul elveţian Hans Küng".

"Eu eram doar un tânăr teolog - mărturiseşte cardinalul - dar, datorită lui Congar, acele întâlniri mi-au permis să merg la originile unei teme precum ecleziologia. M-a impresionat "chilia" sa încărcată de cărţi până în tavan şi ordinea meticuloasă cu care schiţa notiţe, caun adevărat om de studiu şi arhivist de rasă. Era puţin amărât pentru că după Conciliu, mai ales cu criza din 1968, era rămas unul dintre puţinii săi confraţi ai conventului parizian Saint Jacques să studieze teologia. "Vedeţi, mulţi preferă sociologia"... mi-a spus cu un sâmbure de melancolie în sufragerie. Amărăciunea sa devenea tot mai evidentă în ultimii ani ai vieţii sale, datorită curentelor de tradiţionalism faţă de moştenirea Conciliului".

Un gânditor, în ochii lui Kasper, mereu orientat către viitorul Bisericii. "Pentru mine a fost, împreună cu de Lubac - mărturiseşte - cel mai mare ecleziolog al anilor secolului trecut, cel care a influenţat cel mai mult Biserica. Cred că ar fi dorit să scrie în mod unitar un tratat de ecleziologie mai ales după Conciliul Vatican al II-lea: dar poate pentru multi-disciplinaritatea şi parţialitatea cunoştinţelor sale, el nu avea încredere să scrie o astfel de lucrare". Din ultimele întâlniri, la spitalul Invalides, Kasper păstrează încă amintirile cele mai vii: "Era un om îndrăgostit de Biserică: suferea pentru că roadele Conciliului întârziau să apară, dar trăia cu mare precupare deriva sociologică pe care o observa în Biserică în anii de după Conciliu, mai ales în Franţa şi Europa. Spera, ca un bun dominican, într-o întoarcere la importanţa teologiei, ca centru al catolicităţii".  

După F. Rizzi, Vent'anni fa l'addio a Congar, il paladino del Concilio
Avvenire, 20 iunie 2015